Διαμεσολάβηση

11043066_852582664803076_3770200078702385205_nΗ διαμεσολάβηση* με τη Μη Βίαιη Επικοινωνία είναι μια άτυπη διαδικασία που έχει σκοπό να διευκολύνει την επικοινωνία ανάμεσα σε δύο πλευρές, δηλαδή ανάμεσα σε δύο άτομα ή δύο ομάδες ατόμων. Μπορεί να εφαρμοστεί σε όλων των ειδών τις σχέσεις:

  • στο ζευγάρι
  • την οικογένεια
  • την εργασία
  • τις κοινωνικές σχέσεις
  • τις ομάδες και συλλογικότητες.

Τη διαμεσολάβηση επιλέγουν άνθρωποι ή ομάδες που δεν μπορούν να επιλύσουν τις διαφορές τους με άλλους τρόπους, με σκοπό να επικοινωνήσουν καλύτερα κι έτσι να βρουν κοινά αποδεκτές λύσεις. Πρόκειται για άτομα που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο οι ζωές τους αλληλοεπηρεάζονται, με συνέπεια η ποιότητα της καθημερινότητάς τους να επιβαρύνεται λόγω μιας πρόσφατης ή χρόνιας διαμάχης. Σκοπός είναι, μέσα από την επικοινωνία, η σχέση να γίνει περισσότερο λειτουργική και η συνεργασία/συνύπαρξη των εμπλεκομένων πλευρών ειρηνικότερη και πιο αποτελεσματική.

Η διαδικασία είναι απλή.
Αρχικά το κάθε άτομο έχει μία ή δύο κατ’ ιδίαν συναντήσεις με το Γιώργο που διαρκούν περίπου 1.5 ώρα η κάθε μία. Σε αυτές τις συναντήσεις μέσα από την ενσυναισθητική ακρόαση, παιχνίδια ρόλων και άλλες τεχνικές, ο κάθε ενδιαφερόμενος ακούγεται και ξεκαθαρίζει μέσα του πολλά από αυτά που τον απασχολούν σε σχέση με το άλλο άτομο, με συνέπεια να μειώνεται η ένταση των συναισθημάτων.

CaptureΑφού γίνουν οι κατ’ ιδίαν συναντήσεις, διενεργείται μια συνάντηση όπου είναι παρούσες αμφότερες οι πλευρές και ο Γιώργος, που παίζει το ρόλο του διαμεσολαβητή.
Ο διαμεσολαβητής σε όλη τη διαδικασία, τόσο στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις όσο και στη διαμεσολάβηση, δεν παίρνει θέση για όσα ακούγονται, παρά φροντίζει να υπάρχει όσο το δυνατό καλύτερη ροή επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Η βασικότερη δουλειά του διαμεσολαβητή είναι να φροντίσει και οι δύο πλευρές να ακουστούν πλήρως. Αυτό επιτυγχάνεται κρατώντας τη σειρά της διαδικασίας, δηλαδή φροντίζοντας να μιλάει ένα άτομο κάθε φορά και το έτερο άτομο να μην απαντήσει πριν πρώτα «καθρεφτίσει» αυτά που άκουσε από την άλλη πλευρά. Το «καθρέφτισμα» γίνεται με τη βοήθεια του διαμεσολαβητή, όταν αυτό χρειάζεται, ο οποίος φροντίζει να μεταφράζει όσα λέγονται σε πανανθρώπινες ανάγκες.

Ας δούμε ένα παράδειγμα. Ας υποθέσουμε ότι έχουμε διαμεσολάβηση ανάμεσα στο άτομο Α και στο άτομο Β και το άτομο Α λέει «Είναι εντελώς αναίσθητη. Εγώ είχα χάσει τον κόσμο κάτω από τα πόδια μου και αυτή μου γκρίνιαζε γιατί δεν βρεθήκαμε για τρεις μέρες». Σε αυτή την περίπτωση ο διαμεσολαβητής θα μπορούσε να πει «Εννοείς ότι θα ήθελες να υπάρχει περισσότερη αντίληψη, ευαισθησία ως προς τη δική σου κατάσταση;». Αν το άτομο Α απαντήσει θετικά, τότε ο διαμεσολαβητής ζητάει από το άτομο Β να επαναλάβει την ανάγκη του ατόμου Α, έτσι ώστε το τελευταίο να είναι σίγουρο ότι έχει ακουστεί. Εφόσον συμβεί αυτό, τότε σειρά έχει να μιλήσει το άτομο Β, όπου ακολουθείται η ίδια διαδικασία.
Αυτό επαναλαμβάνεται όσες φορές χρειάζεται μέχρις ότου να ακουστούν όλα έχουν ανάγκη να πουν οι δύο πλευρές. Όσο περισσότερο εκφράζονται και βλέπουν ότι η άλλη πλευρά πραγματικά τους ακούει, τόσο περισσότερο μπορούν και οι ίδιοι να ακούσουν την άλλη πλευρά. Η δουλειά του μεσολαβητή είναι να υποστηρίξει αυτό το δούναι και λαβείν, ένα τάνγκο ανάμεσα στις δύο πλευρές, που ανταλλάσσουν πολύ σημαντικά για τις ίδιες πληροφορίες σε σχέση με το πώς έχουν βιώσει τη σχέση τους έως τότε.
Αφού οι δύο πλευρές ακουστούν επαρκώς, τότε μόνο έρχεται η ώρα και για πιθανές λύσεις. Σε αυτή τη διαδικασία δεν ασχολούμαστε με τις λύσεις πριν υπάρξει επαρκής σύνδεση μεταξύ των δύο πλευρών. Οι λύσεις έρχονται πολύ πιο εύκολα όταν η ευαίσθητη, ανθρώπινη πλευρά και των δύο ατόμων έχει εκφραστεί και ακουστεί εκατέρωθεν.

Κουκλάκια-ΚρήτηΗ διαμεσολάβηση με τη Μη Βίαιη Επικοινωνία είναι συχνά μια απελευθερωτική εμπειρία, όπου δύο άνθρωποι λένε και ακούνε πράγματα που έχουν μέσα τους, κάτι που κάποιες φορές είναι απαραίτητο ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν είτε μέσα είτε έξω από αυτή τη σχέση.

Φυσικά, όσο πιο δυνατά είναι τα συναισθήματα τόσο μεγαλύτερα είναι τα εμπόδια, μια και ο πόνος μπορεί να μας αποτρέψει από το να συναντήσουμε ένα άτομο με το οποίο βρισκόμαστε σε σύγκρουση. Δυστυχώς, όμως, τα ζητήματα ανάμεσα στους ανθρώπους δεν επιλύονται απαραίτητα με τη φυσική ή συναισθηματική απόσταση.

Το συγκεκριμένο πλαίσιο επικοινωνίας μπορεί να μας βοηθήσει να δώσουμε ροή σε διαπροσωπικά ζητήματα που τα αντιλαμβανόμαστε ως μπλοκαρισμένα και δισεπίλυτα.

Αν σας ενδιαφέρει η διαδικασία διαμεσολάβησης, ζητήστε περισσότερες πληροφορίες επικοινωνώντας με το Γιώργο στο 6989419186 ή στο [email protected]

*Η διαμεσολάβηση με τη Μη Βίαιη Επικοινωνία δεν έχει σχέση με την επίσημη νομική διαδικασία, όπως αυτή περιγράφεται από το Ν. 3898/2010.

Παρακολουθήστε πιο κάτω δύο βίντεο που εξηγούν τη διαδικασία της μεσολάβησης με τη Μη Βίαιη Επικοινωνία (ενεργοποιήστε τους ελληνικούς υπότιτλους).